První železniční trať světa bude elektrifikována

Železniční trať z Liverpoolu do Manchesteru nese mnohá prvenství. Byla navržena samotným Stephensonem, otevřena byla 15. září 1830. Byla první dvoukolejnou tratí mezi dvěma městy a jako první zavedla pro osobní dopravu pravidelné jízdní řády a jízdenky. Prvenství za elektrický provoz si však nepřičte. Sloupy elektrické trakce začaly podél trati vyrůstat až v tomto roce.

V rámci vládního programu modernizace současné elektrické trakce a elektrifikace nových tratí bude na této trati použito napětí 25 kV střídavého napětí na 50Hz. Tato trakce byla zvolena s ohledem na přínosy, možnosti současných tratí a možných ekonomických úspor a přínosů. V současné době je totiž elektrická trakce v Albionu naprosto roztříštěná.

V drátech lze najít 5 hodnot napětí. Britové se také vyžívají v napájení třetí kolejí, kterých mají pět typů. Třešničkou zůstávají dva stále funkční systémy napájení třetí a čtvrtou kolejí, kdy v případě jedné linky metra třetí, prostřední kolej, dává -210 V a vedlejší čtvrtá kolej poskytuje +420 V.

Ve výčtu není dalších 11 typů elektrického napájení, které již byly zrušeny a jež byly v několika případech používány desítky let.

Elektrifikace této trati má hlavní oříšek v několikamílovém rašeliništi, které je až šest metrů hluboké. Stephenson při stavbě trati použil dřevěné pláty, které byly na rašeliništi položeny v několika vrstvách „plovoucích“ raftů. Elektrifikace se však bude řešit pomocí pilotů a speciálního betonu.

První elektrická lokomotiva má po trati projet v poslední čtvrtině příštího roku.

Stephensonova Raketa

Napsat komentář